Khamis, 24 September 2009

Adakah Melayu itu suatu bangsa?

Adakah di dunia ini suatu bangsa yang bernama Melayu? Adakah Melayu itu suatu bangsa? Atau Melayu adalah negara bangsa yang boleh kita panggil Kebangsaan Melayu?

Adakah perjuangan Melayu itu perjuangan yang mendaulatkan bangsa atau mendaulatkan agama? Apakah Melayu itu transliterasi kepada istilah Muslim?

Marilah kita kaji siapakah kita sebagai Melayu? Adakah saya seorang Melayu? Atau bila kita katakan kita adalah Melayu memberikan maksud kita beragama Islam. Bolehkah seseorang itu dipanggil Melayu jika dia bukan seorang Islam?

Bagaimana pula jika perjuangan Melayu itu adalah satu perjuangan Kebangsaan Melayu. Melayu itu adalah satu negara bangsa. Yang punya bahasa. Yang punya budaya dan ketamaddunan. Yang mana budaya dan ketamaddunanya menjadikan Islam sebagai garispanduan. Mana sahaja yang bersalahan dengan Islam maka ianya akan dipangkah buang. Manakala yang mana selari dengan maksud dan kehendak agama Islam maka ianya akan disematlaksanakan.

Justeru, yang mesti memimpin negara Tanah Melayu ini mestilah insan yang Kebangsaannya Melayu. Menjadi seorang yang kebangsaannya Melayu, orang itu mestilah seorang Islam. Yang keduanya, orang itu mestilah boleh berBahasa Melayu dengan baik. Dan orang itu mestilah jatidiri budayanya dan jatidiri adat susilanya adalah kedudayaan dan peradaban Melayu.

Akhirnya bila bicara soal Melayu, kita sebenarnya bicara tentang Islam dan apa sahaja yang Allah redhai untuk kita. Apa sahaja yang Allah redhai untuk kita ialah apa jua bahasa yang merupakan medium perantara sesama kita yang kita panggil sebagai Bahasa Melayu dan kebudayaan serta peradaban yang telah menjadi amalan dan kebiasaan orang yang dipanggil sebagai Orang Melayu.

Selasa, 22 September 2009

Jangan bunuh Anwar walau dia seorang peliwat

Peliwat dan penzina itu sama saja. Kedua-duanya pesalah jenayah seksual. Namun begitu usahlah dibunuh karir politiknya kerana dia seorang peliwat.

Baru-baru ini ana bertemu seorang kawan lama Anwar. Lantas beliau seakan mengesahkan Anwar tiada mustahil melakukan perbuatan haram itu. Namun pokoknya, dan katanya... meskipun itulah kesalahannya usahlah dihukum dia sebagai satu-satunya orang yang bersalah di dunia ini. Jika ingin dihukum dia juga maka tutuplah jemaah kabinet. Kerana katanya, dari atas sampai ke bawah semuanya sama sahaja. Tiada terlepas akan mereka dari dunia zina yang mengasyikkan itu.

Namun yang penting di sini, ayuhlah kita semua insaf dari dosa yang lalu. Masih besar ruang taubat Illahi kepada kita. Mintalah keampunan daripadanya. Gantilah kejahatan kita yang lepas dengan amal yang begitu banyak. Laksanakanlah amanah kepada mereka yang kita dipertanggungjawabkan. Jadikanlah juga Syawal ini lebaran memohon keamunan sesama kita.

Sabtu, 19 September 2009

Selamat Hari Raya - Maaf Zahir & Batin

Maka kami dengan ini mengucapkan Selamat Hari Raya Eid Al Fitr dan Maaf Zahir & Batin. Kepada semua Melayu / Muslim, maafkan kami di atas segala salah dan silap, dan kami memaafkan anda semua. Marilah kita bergembira sambil bertaqwa kepada Allah di Hari Yang Mulia nanti. Allahu Akbar! Amen!

Khamis, 17 September 2009

Kami isytiharkan kami adalah sahabat lama DS Zambry

Pertama dan yang terutama, kami dengan ini mengisytiharkan bahawa kami adalah 4 orang individu dan kami adalah sahabat lama DS Zambry.

Ya, kami seusrah dengan inta. Kami membaca bersama teks Fathi Yakan, "Apa ertinya aku menganut Islam" bersama-sama DS Zambry. Kami belajar bersamanya di UIA. Kami baca bersama risalah dan terbitan Ikhwanul Muslimin. Kami baca Al Ma'thuuraat bersama-sama. Kami baca buku karangan IIFSO dan Triple IT bersama. Kami berpandukan Buku Hisham Athhalab - Panduan Gerakerja Pekerja Islam sebagai modul dan pendekatan kami berkerja. Kami hadiri kuliah tarbiah Prof Dr Siddiq Fadhil. Dan kami dipimpin oleh Dr Mohd Nor Manuty. Dan kami suka ikut gaya DS Anwar berpidato. Itulah kami dan itulah sahabat kami DS Zambry.

Apakah kami selepas graduasi daripada sekolah ABIM ini dan kemanapun kami - cita-cita kami ialah - MENEGAKKAN NEGARA YANG BAIK DAN MENDAPAT KEAMPUNAN ALLAH. Dan demikian jualah DS Zambry.

Kerana itu kami bekerja secara halus dan kasar meruntuhkan kerajaan Muzabzab pimpinan DAP di Perak. Kami susun jua akhirnya sehingga rakan kami yang terpilih menerajui kerajaan Thoyyibah ini. Kerajaan ini hendaknya dapatlah keampunan daripada Allah.

Kerana itu usahlah meneka kami sebagai orang yang bukan kami sebenarnya. Usah difitnah kami adalah milik sesiapa. Kami adalah kami, sahabat lama DS Zambry. Kami lebih rapat dan lebih kenal akan dia kerana kami seusrah. Kami telah lama hidup sebagai satu jamaah dan ikatan persahabatan yang kuat dan utuh.

Kepada Hamdan Taha, usahlah sombong siaga. Kami lebih dulu bersahabat dengan DS Zambry daripada inta. Usah menunjuk-nunjuk berhujah dengan Ayat Al Qur'an dan AlHadith yang inta hanya mampu copy n paste. Kerana itu adalah sikap buruk penjual Ayat-ayat Al Quran dan pendusta Nabi kita. Usahlah jadi pemfitnah seperti Mat Saman Kati yang memfitnah kami sebagai sahabatmu. Kamu sudah terkenal sebagai Pemain Sumpah sepertimana Sumpah Keramat Pemuda Keadilan yang kamu lafazkan dahulu. Atau kamu sudah menjadi insan yang telah dimakan oleh sumpah-sumpah itu.

Sabtu, 12 September 2009

Kita berpolitik kerana nak mengenali diri

Siapakah kita? Kita adalah haiwan yang berpolitik. Kita boleh berpolitik kerana kita mempunyai aqal. Aqal ialah elemen yang boleh menyebabkan otak kita berfikir dan bertindak. Menganalisa dan mentafsir. Membuat rumusan sehingga jadilah ianya jurnal. Jurnal dikompilasi menjadilah ianya buku. Buku itu dipelajari lagi dan jadilah banyak buku-buku sehingga menjadi ia kutub khazanah yang kita panggil perpustakaan. Pustaka itu maksudnya Pusat Cetakan.

Pembelajaran dan penyelidikan seterusnya menzahirkan ilmu kepada suatu ketamaddunan. Perkara yang dulunya dianggap sihir telah dirungkaikan oleh ilmu sains akan rahsia-rahsianya.

Kerana berinteraksi sesama mereka, maka manusia akhirnya memilih untuk bertarung dengan akal dan bukan lagi dengan kekuatan fizikal. Maka mereka kini berpolitik.

Ketamaddunan telah membawa manusia berperang kerana idea. Inilah namanya peperangan ideologi. Peperangan ideologi ini dinamakan sebagai pertarungan politik.

Zaman kini adalah zaman idea. Idea boleh menghasilkan wang yang banyak dengan kadar masa yang pantas. Idea adalah produktiviti yang paling dinamik. Idea pula sering mengejar kelajuan masa. Idea boleh menjadi kehidupan dunia ini sebagai satu magis. Magic yang sebenarnya dipetik dari perkata Mu'jiz... Ianya sebenarnya hak ekslusif para nabi. Dan Baginda Muhammad, Mu'jiz nya ialah Al Qur'an. Maka Al Qur'an lah yang dapat memberikan rahmat atau magis ini kepada sekalian alam.

Persoalannya kini ramai yang berideologikan politik UMNO tiada tahu apakah ideologi partinya. Berbanding mereka yang berideologikan PAS dan PKR nampak lebih jelas dan faham akan ideologi parti mereka. Yang paling nampak berjuang selari dengan ideologi parti mereka ialah DAP. Manakala pelopor perjuangan parti MCA dan MIC sama saja seperti orang yang berideologikan parti UMNO.

UMNO bukanlah parti chauvanis Melayu seperti yang telah disalahfahamikan oleh ramai orang. UMNO ialah sebuah ideologi politik realitas. UMNO yang berkerja membentuk kontrak sosial sesama kaum bukan Melayu mengiktiraf kewarganegaran semua indidvidu dan membataskan sempadan bumiputra sebagai satu bonus buat kaum penduduk yang punya tanah ini asalnya.

Meskipun teras ras parti UMNO ini Melayu namun bumiputera juga ditulis kemas sebahagaian daripada kekuatannya. Namun begitu, yang menjadi paling utama tersemat di dalam perjuangan UMNO ialah menggarisluruskan akan kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan sejejar dengan Wasiat Kelima Raja-raja Melayu.

Sebagai agama Persekutuan maka sesiapa yang Muslim dalam negara ini boleh menjadi Muslim dan beribadah kepada Allah dengan sebenar-benar ibadah.

Oh! Hudud... Dipolemikkan dan politik songsang. Siapa kata Hudud tidak dilaksanakan di Malaysia? Semua jenayah Hudud adalah DILARANG sama sekali dilakukan di Malaysia. Bolehkah kita berzina di Malaysia? Bolehkah kita MINUM ARAK? Bolehkah kita BERJUDI? Jawapannya TIDAK BOLEH!!!! Semua itu salah dilakukan di Malaysia.

Salahkah berzina di Singapura? Di Thailand? Di Indonesia? Jawapannya tak salah. Yang berperang antara PAS dan UMNO ialah.... pesalah jenayah Hudud tidak dihukum mengikut hukum yang Hudud itu. Apakah hukuman Hudud itu? Hukuman Hudud itu maksudnya hukuman itu tetap. Tiada boleh dita'azirkan. Kalau hukuman itu dinyatakan 100 sebat, maka mestilah disebat 100 kali dan tiada boleh ditukar hukuman itu dengan denda RM5,000 atau penjara.

Apa yang orang Malaysia tiada nampak ialah..... Di dalam perlembagaan Malaysia, segala urusan yang berkaitan dengan pentadbiran agama Islam adalah menjadi hak ekslusif Raja-raja Melayu sebagai pelindung agama Islam. Mereka adalah khalifah yang akan memutuskannya. Sekiranyanya legislator bersetuju sekalipun maka perkenan Khalifah ini adalah suatu kemestian. Ringkasnya ianya bukan hak prerogatif ahli politik (akan jadi legislator) semata.

Sudahkah PAS menghadap Majlis Raja-raja Melayu untuk membawa suatu proposal bahawa kedudukan siasah di Malaysia kini SUDAH membolehkan pesalah jenayah Hudud dihukum sepertimana yang digariskan oleh Al Qur'an?

UMNO telah berhujah bahawa Siasah Syar'iah membenarkan penggantungan perlaksanaan Hukum Hudud. Antara Hujah yang biasa kita dengar ialah sistem perlaksanaan tersebut akan mewujudkan ketidakadilan dalam beberapa senario berikut kerana komposisi kependudukan masyarakat berbilang kaum dan agama di Malaysia seperti berikut:

1. Orang Cina dan Orang Melayu berzina tetapi hukuman terhadap mereka berbeza.
2. Orang India dan Orang Melayu mencuri tetapi Melayu sahaja yang akan dipotong tangannya.

Pilihan terbaik yang paling ada di Malaysia ialah mengimport semua hukuman Hudud itu ke dalam Penal Code, misalnya, supaya semua warganegara dikenakan hukuman yang sama kerana melakukan kesalahan yang sama. Proses ini pula memerlukan kefahaman yang cukup jelas kepada kaum Bukan Melayu. Atau misalnya, mengislamkan orang Cina dan India agar semuanya boleh menerima hukuman Hudud.

Itulah antara cabaran yang mesti dilompati. Islam amat menekankan soal keadilan kepada semua. Inilah prinsip paling besar di dalam Sistem Kehakiman Islam. Sekiranya wujud elemen tidak adil maka ianya bukan daripada Islam. Prinsip kedua besar pula ialah keikhsanan. Dan prinsip yang ditentang ialah Memberatselahkakan dan yang boleh mendatangkan Permusuhan dan Perdendaman...

Kesimpulannya peperangan ideologi antara PAS dan UMNO yang berkaitan soal... melaksanakan hukuman kepada pesalah jenayah Hudud telah menjadi isu Cabangan, manakala isu pokok yang besar sepatutnya mereka perjuangkan ialah Perpaduan telah dikoyakkan sebegitu sahaja kerana pertelingkahan kepada isu cabangan ini.

Adapun yang dibangkitkan dalam manual politik PAS terhadap UMNO ialah pemimpin UMNO dalam memerintah negara ini telah menjadi Rasuah sebagai makanan Utama. Lihat... adakah rasuah itu intipati perjuangan UMNO... Jawapanya TIDAK... Namun mengikut rekod yang mereka bentangkan banyak kes penyalahgunaan kuasa dan rasuah diamalkan oleh pemimpin UMNO yang sedang memerintah negara ini. Jika ianya benar, maka apa sebenarnya yang berlaku ialah pemimpin UMNO telah telah membelakangkan ideologi parti mereka. Mereka kini bukan lagi pemimpin UMNO tetapi mereka sudah menjadi pengkhianat kepada UMNO. Begitu jugalah sekiranya pemimpin PAS melakukan yang sama. Mereka adalah pengkhianat kepada parti PAS.

Pendek kata... yang bertarung di dalam politik kita adalah para pengkhianat parti masing-masing. Pengkhianat menentang pengkhianat sedangkan kita di bawah marhaen ini hanya menjadi tukang sorak yang menyorakkan sandiwara yang sedang berlaku. Sampai bila pun kita semua tak akan maju.

Rabu, 9 September 2009

Bumi Tapah akan bergegar dengan laungan Persaudaraan 1 Malaysia

Ya, dulu di sinilah berkumpulnya manusia marhaen menolak gagasan Malaysan Union. Apakah itu Malayan Union. Malayan Union adalah konsep 1 negara tunggal dan bukannya negara persekutuan seperti Malaysia hari ini. Contoh negara tunggal ialah Singapura. Lihat semasa menggagaskan MU, British memasukkan wilayah Singapura tetapi setelah terbentuknya Persekutuan Tanah Melayu, Singapura dikeluarkan.

Apapaun gagasan 1 Malaysia itu telah wujud sebermulanya wujud Persekutuan Tanah Melayu. PTM membezakan keturunan di kalangan warganegaranya manakala MU hanya mewujudkan satu warganegara yang setaraf. Ini kerana PTM lebih realistisk kepada sejarah bangsa dan tamaddun.

Lalu berlakukah suatu kontrak sosial di kalangan keturunan yang berbeza ini untuk mewujudkan satu negara bangsa. Dan kontrak sosial tercapai di mana keturunan India dan Cina bersetuju taraf Bumiputera diberikan kepada penduduk asal dan sebagai galang ganti mereka diterima sebagai warganegara dengan segala hak sebagai warganegara.

1 Malaysia itu bukanlah proses mewujudkan satu bangsa bernama Malaysia. Bangsa bukanlah boleh dicipta sesuka rasa. Bangsa itu adalah anugerah Allah kepada kelompok manusia. Lihat apa yang berlaku di Indonesia dan Amerika. Bangsa Indonesia dan bangsa Amerika itu adalah bangsa plastik. Tidak berpijak di bumi nyata. Kerana bangsa bukanlah ciptaan manusia.

1 Malaysia adalah manifestasi semangat persaudaraan di kalangan kelompok masyarakat yang berlainan ras dan keturunan. Berlainan budaya dan agama. 1 Malaysia sebenarnya adalah satu gagasan perpaduan sesama warganegara.

Selasa, 8 September 2009

Siapa Ketua PKR Perak? Dan "intimkah" hubungan beliau dgn Hamdan Taha?

Sesiapa yang kini adalah UMNO tak kisahlah dia bekas parti apapun.... Semangat 46 ker, PAS ker PKR ker dan itu semua tak jadi masalah.... Cuma masalahnya??? Adakan dia bukan "trojan horse" parti lawan? Adakah maklumat kita selamat ditangannya? Apakah jaminan bahwa mereka adalah "orang-orang yang setia" kepada perjuangan? Telah diketahui orang-orang sedemikian sungguh suka bermain dengan Sumpah Kalam Allah... Mereka kini bagaikan dimakan sumpah dan telah pun menjadi Sumpah-sumpah....

Ikuti dahulu bingkisan ini yang dipetik dpd http://perakexpress.com/www/2008/12/23/krisis-pkr-perak/ Ini adalah versi kem PKR sendiri tentang Osman Abdul Rahman, Ketua PKR Perak.

Yang aku tau, semua Ketua Perhubungan Negeri diminta oleh Anwar supaya meletakkan jawatan, supaya satu penyusunan semula dapat diadakan. Yang tu saja. Bila aku contact member MPT PKR, sorang pun tak tau sapa yang akan dilantik menjadi Ketua PKR Perak. Biro Politik pun tak bincang…MPT pun tak bincang.

Dan aku berani cakap..cerita tentang Hj. Ismail dipecat ni datang dari EXCO PKR sendiri. Banyak cerita yang aku tau tentang EXCO ni…tapi yang tu aku akan cerita kemudian.

Hari Ahad lepas, masa menghadiri satu majlis perkahwinan…aku dapat peluang korek cerita dari YB-YB dan kepimpinan PKR…dan memang sah…Hj. Ismail akan digugurkan.

Kisah dilantik dan digugurkan dari jawatan ni perkara biasa dalam politik, tapi bila aku dengar sapa yang akan menggantikan Hj. Ismail..yang tu luar biasa sikit.

Orang yang akan menggantikan Hj. Ismail ni ialah Hj. Osman Abdul Rahman, Bekas Ketua PKR Perak dulu. Macam mana dia ni boleh dilantik sebagai Ketua PKR Perak (kalau betul la…sebab belum diumumkan lagi)…ada sesuatu yang tak betul dengan Anwar.

Hj. Osman ni dulu..lari meninggalkan Perak ketika PKR Perak dalam keadaan cacamarba. Dia letak jawatan sebagai Ketua PKR Perak…termasuk jawatan Ketua Bahagian Pasir Salak…lari ke Kelang.

Dalam ucapan terakhir sebagai Ketua PKR Perak…dia ada cakap. “Perjuangan saya adalah untuk membebaskan Anwar Ibrahim…sekarang Anwar dah bebas, perjuangan saya sudah selesai.” Itulah falsafah perjuangan Hj. Osman. Bila Anwar bebas..perjuangannya pun selesai. PKR nak hidup ka…mati ka..mampuih pi la. Dia angkat kaki dan cabut ke Kelang untuk cari duit dengan bisnesnya. Tinggal la ahli-ahli PKR Perak..hidup segan mati tak mau. Takat jadi tunggul buruk.

Bila Hj. Osman cabut, Hj. Ismail diminta oleh Anwar menjadi Ketua PKR Perak. Tapi bila Hj. Ismail diserang sakit jantung dan dimasukkan kehospital lewat tahun 2007, dia mengundurkan diri dan Ustaz Zulkifli memangku jawatan Ketua PKR Perak,manakala Hj. Ismail membantu Ustaz Zul sebagai Pengarah Pilihanraya Negeri. Selepas pilihanraya…dan selepas sembuh sepenuhnya , tak berapa lama selepas pilihanraya..Hj. Ismail memegang kembali jawatan Ketua PKR Perak.

Nak pecat Hj. Mail pun pecat la…aku peduli apa. Dia jadi Ketua PKR Perak pun..aku macam tu jugak. Tapi bila Anwar hantar Hj. Osman ke Perak..Anwar sebenarnya memperlekehkan kepimpinan PKR Perak.

Tak kan tak dak sorang pun diantara Ketua-ketua Bahagian di Perak ni yang layak jadi Ketua PKR Perak…sampaikan Anwar terpaksa recycle pemimpin yang dah tamat tempoh. Mustafa Kamil Ayub ada…Ustaz Zul ada..senator Hamzah ada…tak layak ka?

Mungkin Anwar dah besar kepala…tak perlu tanya kat Ketua-ketua bahagian sebelum mengambil keputusan. Mungkin Anwar dah rasa kuat…tak perlu tanya tukang gantung bendera dan tukang tampal poster. Cukup dengan mendengar nasihat dari dua tiga orang keliling dia.

Dah banyak kali Anwar ditimpa masalah kerana mendengar orang-orang dikeliling dia. Dari dia kena pecat dari Umno, kemudian isu Ezam…lepas tu isu Saiful. Semua kerana tak mahu dengar cakap orang lain.

Sekarang Anwar menggantikan orang-orang yang dah bankrap kerana memperjuangkan parti, dengan tokoh-tokoh korporat…yang hidup senang ketika orang lain tengah mati memperjuangkan parti.

Isnin, 7 September 2009

Perak di sana sini...... Satu rungkaian situasi

Gunakan J/Kuasa Hak dan Kebebasan dengan sebaiknya

Saranan berulangan oleh DS R Ahmad cukup baik.... Khabarnya Sinar Perak menulis sekali lagi saranan beliau.... Namun begitu hukuman yang nak dikenakan kepada 1+23 orang ADUN mestilah suatu hukuman yang strategik. Kira pula bilakah jangkamasa Sidang perlu diadakan.... Ya, untuk membentangkan bajet nanti.... Jadi berundinglah dengan bijaksanawan yang ada di kem UMNO... Jangan ulang kesilapan yang merugikan...

Jayakan setinggan Sifar termasuk setinggan di Pejabat SUK

Khabarnya ada beberapa org yang menjadi setinggan di Pejabat SUK... Banteras segera setinggan tersebut sebahagian daripada usaha besar MB DS Zambry untuk menghapuskan Setinggan di Perak.

Kak Midah mampu memainkan peranan dengan lebih tegas...

Sebagai EXCO kanan, Kak Midah pastinya mempunyai "kuasa" yang cukup besar dalam pentadbiran kerajaan Negeri. Justeru Kak Midah bolehlah melihat apajua yang "tak kena" dalam pentadbiran negeri ini dapat ditegur demi kebaikan semua. Kak Midah kini mempunyai rekod pentadbiran yang cukup baik. Teruskan momentum ini demi kebaikan Negeri Perak.

Husni buktikan Tambun adalah bahagian UMNO terbaik

Diberitakan bahawa UMNO Tambun mempunyai barisan kepimpinan yang cukup baik. Kesederhanaan DS Husni dalam pentadbiran politik UMNO Tambun telah mewujudkan satu semangat kerja berpasukan yang wajar dicontohi. Walaupun kini menjawat jawatan besar spt Menteri Kewangan 2 dan Bendahari UMNO, DS masih seperti dulu... Pemimpin rakyat yang berjiwa rakyat. Syabas kepadanya.

YB Khusairi tunjuk teladan yang baik

Dilihat daripada perkembangan di blognya, tahniah kepada YB Dato kerana melaksanakan tanggungjawabnya sebagai ahli politik dalam real politics. Minta Dato lebih banyakkan lagi program bersama rakyat tanpa jemu... Dato punya tugas besar utk memastikan DUN Behrang dan DUN Slim kekal dalam tangan kita. Di samping itu cubalah rampas kembali DUN Sungkai.

Kami sayang DS Zambry

Akhir sekali janganlah DS marah dengan teguran yang kita highlight kan dalam blog ini... Dan DS sendiri tak kenal kami dan kami bukanlah sebahagian dpd UMNO; pastilah apa yang kita tegur di sini ikhlas untuk membaiki kelemahan yang kita kira DS perlu ambil perhatian ini dengan serius....

Ahad, 6 September 2009

TQ Abg Tuah kerana memahami Misi kami.......

Perak Bangkit bukanlah blog milik individu atau dikuasai oleh mana-mana ahli politik... Kami bebas bersuara. Semua yang kami suarakan adalah suara hati rakyat dan ummat akar umbi.... Kami tak perlukan mileage politik kerana kami bukanlah orang politik... Ya, kami orang luar... Tapi kami adalah anak Perak yang cintakan Perak. Kami tak ingin lagi melihat Perak ditumpaskan lagi oleh musuh..... Kerana itu kami suarakan kebenaran....

Untuk menang dalam politik, kita mesti bijak berstrategi. Jangan gunakan pendekatan politik kuno. Kita mesti maju ke hadapan... Lihat sahaja apa yang telah berlaku... Strategi yang bijak sahaja mampu menumpaskan strategi yang kuno. Strategi Anwar membawa Nasaruddin masuk gelanggang mengundang padah. Oleh itu, kita mesti arif dalam politik peperangan..... Gunakanlah akal yang panjang untuk menang... Akal yang pendek akan membawa kita ke lembah kehancuran...

Siri peperangan politik di Perak masih belum tamat... Bagaikan perang Uhud.... Kita kini baru berjaya menawan puncak bukit... Kesilapan askar Uhud ialah kerana mereka tak tahan melihat ghanimah yang banyak lalu turun ke bawah mendapatkannya... Akhirnya tentera musuh menawan semula Bukit Uhud dan akhirnya tentera Islam ditewaskan....

Demikianlah isunya. Sekiranya konsesi "kepengarahan" yang diberikan kepada Hamdan Taha tidak akan menimbulkan sebarang konflik politik, itu tidak apa... Tetapi apakah semua yang lain meredhainya? Apakah nanti tak akan wujud percakaran sesama sendiri. Inilah yang mesti dielakkan. Soal dengki dan irihati bukan isunya kepada Perak Bangkit... Soalnya apakah yang lain yang merasakan layak tiada akan iri dan dengki?

Perlu difikirkan smasak-masaknya... Begitu juga soal Team Baju Kuning.... Apakah benar sang Pemuda itu bukan orang UMNO? Apakah pihak PDRM selesa dengan situasi tersebut? Ini adalah soal strategi politik.... BN/UMNO akan lebih dilihat bijak sekiranya J/Kuasa Hak dan Kebebasan DUN memanggil Siva dan menghukumnya... kerana mengeluarkan surat palsu dan menipu rakyat..... Maka sudah pasti mereka tak mungkin hadir pada 2 September..... dan jika hadirpun.... Siva tak mungkin boleh "nak mengadakan Sidang"...... Maka tak perlu lagi "apa-apa tindakan provokasi" yang mana sebaliknya PR boleh membikin cerita....

ADUN boleh dibenarkan masuk SUK... tetapi mereka akan dicheck mate begitu shj.. kerana Siva telah digantung.... misalnya....

Kalau kita tak mahu dijadikan bahan ejekan, kita mestilah bijak memahami perkara yang kita mesti lakukan... Kita gunakan kesemua empat sudut UUT dan Peraturan Tetap untuk mentadbir negeri ini dengan bijak... Barulah rakyat akan menilai kebolehan kita.. Bukan sahaja beri amaran dan beri amaran.... yang penting kita mesti ada tindakan....

Jumaat, 4 September 2009

Berita Pemergian ADUN Bagan Pinang

Seorang wakil rakyat dari Barisan Nasional meninggal dunia.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bagan Pinang, Negeri Sembilan Azman Mohd Noor meninggal dunia dipercayai akibat serangan jantung dan menghembus nafasnya yang terakhir di Pusat Pakar Seremban.

Sehubungan dengan itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengadakan pilihanraya kecil yang ke 9 selepas pilihan raya umum ke 12 (PRU12) dalam tempoh 60 hari ini.

Bagan Pinang terletak di dalam Parlimen Telok Kemang. Di mana dalam pilihanraya umum lalu, Parlimen Telok Kemang telah dimenangi oleh calon PKR, Datuk Kamarul Baharin Abbas. Empat lagi DUN dalam parlimen tersebut dimenangi oleh PKR, Lukut (DAP), Linggi (BN) dan Port Dickson (PKR).

Dalam pilihanraya umum lalu, Azman, 55, menang dengan mendapat 6,430 undi, menewaskan calon PAS, Ramli Ismail.

Dalam pilihanraya umum lalu, DUN Bagan Pinang mempunyai 14,192 pengundi yang 66 peratus Melayu, Cina (10.5%), India (19.9%) dan lain-lain (3.5%).

Sekalung Tahniah kepada TS Musa Hasan, KPN

Seluruh krew Perak Bangkit mengucapkan tahniah setinggi-tingginya kepada TS Musa Hasan kerana kontrak KPN disambung semula. Terima kasih ke bawah DYMM YDPA kerana memperkenankan perlantikan TS Musa Hasan. Dan TQ kepada YAB PM DS Najib kerana menyempurnakan perlantikan ini.

TS Musa Hasan mempunyai jasa yang cukup besar kepada negara ini. Bullshit kau Lim Kit Siang yang pandai-pandai kaitankan TS Musa dengan gengsterism .... Kalau kau cakap begitu wahai Cina Apek Laknat jelaslah membuktikan Kaulah sebenarnya Gengster... memang Gengster Gampang kau ni Lim Kit Siang.... Kaulah gengster dan pelindung gengster!!!!!!

TS Musa, lepas ni jangan kasik can lagi kepada gengster Kongsi.... memang dasar tak sedar diri semua gengster kongsi.... Jual Dadah, Betina dll dan gadis Melayu yang jadi kuli dan hamba mereka....!!!!!!!!

Tahniah Hamdan Taha akan dilantik Pengarah Syarikat Ladang Pelembang SADC

Wah! Tahniah diucapkan. Syabas kepadanya kerana telah dipilih sebagai Pengarah Syarikat di Ladang Palembang. Apakah itu Ladang Palembang? Ladang milik Perak SADC yang paling besar dan luas. Luasnya kata mereka lebih kurang 34 ribu ekar. Wow! luas tu... Agaknya berapakah turn overnya sebulan... ????? Mesti boleh cecah juta... Wow! Bestnya kalau dilantik menjadi Pengarah Syarikat di sana yer...

Siapakah yang dilantik itu? Dengar cerita Hamdan Taha akan dilantik..... Wah! Syabas Hamdan. Syabas dan tahniah. Tapi.... tidakkah nanti akan kecoh? Kenapa pula nak kecoh? Ya, lah. Takkan tak ada pemimpin UMNO lain yang akan mempersoalkan perlantikannya? Mungkin kini ramai yang sudah menjadi hairan dan keliru.... Kenapa Hamdan yang dilantik?????

Tapi... kenapa Hamdan Taha... dah tak ada ker pemimpin UMNO senior yang layak? Macam tak percaya pulak... Ya, lah Ladang tu besar... Aset besar... Mestilah orang yang lebih senior harus jadi Pengarah Syarikatnya..... Tak tahulah labu... Susah nak cakap.... Ditegur nanti salah... Tak ditegur pun salah jugak... Kalau dah deme pikior lagu tu... Biak pi lah... esok nanti gado-gado... Depa jugak yang pening... Buat pa kita nak sebok-sebok...

Kita tulis kerana kita rasa kita mesti tulis. Demi sebuah perjuangan untuk anak cucu kita nanti.....

Syabas Raja Ahmad dengan artikel yang cukup bernas... lekas baca!!!!!

Kami teruja dengan penulisan penuh ilmiah oleh Raja Ahmad Zainuddin... Beliau dapat melihat tajam akan tindakan segera yang perlu dilakukan oleh Speaker R. Ganesan yang dikatakan terlalu bertolak ansur.... Ikutilah penulisannya yang cukup mantap... Tahniah kepada seorang ADUN yang berjaya melihat di luar kotak pemikiran manusia biasa.... Inilah PEMIMPIN yang kita mahukan......

03 September 2009
Anggota DUN BN Sepakat Desak Speaker

Ahli-Ahli Dewan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) Perak sepakat mendesak Speaker Dewan Undangan Negeri, Datuk R.Ganeson mengambil tindakan, menghadapkan anggota-anggota dari pembangkang yang menjadi dalang di sebalik mengadakan sidang tidak sah semalam ke Jawatankuas Hak dan Kebebasan.

Mereka ini boleh dikenakan tindakan kerana telah melanggar peraturan dan perintah tetap Dewan. Lagi pun tindakan mereka ini agak melampau kerana menjejaskan nama dan imej badan perundangan di negara ini.

Selama ini, Ganeson dilihat banyak bertolak ansor, tetapi pembangkang mengambil kesempatan diatas sikapnya itu, walaupun Speaker telah mengeluarkan peringatan supaya tiada sesiapa dari mana-mana ADUN hadir di sidang yang dianjurkan oleh pembangkang pada 2 sept.

Speaker boleh memanggil mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kerana beliau adalah Pengerusi yang dilantik pada sidang DUN pada 7 Mei lalu.

Tidak ada sebab kenapa Jawatankuasa tersebut tidak boleh memanggil mesyuarat bagi membincangkan perkara yang berkaitan dengan ahli-ahli Dewan.

Baca seterusnya di sini http://rajaahmadzainuddin.blogspot.com/

Khamis, 3 September 2009

Tahniah Hamdan Taha - Budaya Politik jalanan menular ke dalam UMNO Perak

Kini "UMNO Perak" sudah boleh berbangga kerana memiliki team baju kuning. Peristiwa rempuhan ADUN PR ke SUK baru-baru ini memperlihatkan Team Baju Kuning dengan penuh bergaya hadir bersama sesakan manusia di hadapan SUK. Maka rasanya tak peru lagi kot PDRM mengawal keselamatan kerana Team Baju Kuning pimpinan Hamdan Taha sudah dipersiapkan untuk menjadi perisai utama kepada "Kerajaan Negeri Perak". Tahniah Hamdan!

"Pegawai Khas" MB yang merupakan "Ketua Perang Saraf UMNO" ini memang bijak menyusun demonstrasi kerana di situlah kepakaran dan kehebatan beliau boleh dilihat...

Kemudian tiba-tiba kedengaran suara ahli-ahli UMNO... Kenapa UMNO dah jadi macam Pembangkang? Sejak bila UMNO mempunyai barisan atau team Baju Kuning ini. Ini bukan budaya UMNO.....

Mungkin juga pihak berkuasa merasa tidak selesa sekarang... Kerana pihak PR telah menggunakan isu ... Polis lebih menjaga "Penyokong BN" berbanding keselamatan para ADUN yang merupakan YB... Pihak polis yang tidak bersalah ini tiba-tiba dipersalahkan....

Kejayaan Hamdan telah menyebabkan MB Perak dilabel sebagai MB Hooligan... Apakah itu tugas Hamdan Taha?

Apapun kita mengucapkan Syabas dan Tahniah Hamdan di atas kejayaan ini.

Sokong Musa Hassan sebagai Ketua Polis Negara

KAMI MENYATAKAN SOKONGAN AGAR TEMPOH KONTRAK KETUA POLIS NEGARA KEPADA TS MUSA HASSAN DILANJUTKAN.

ANWAR KAU DOK DIAM-DIAM SUDAHLAH.....

Kisah Cinta Segitiga Bermuda - Antara benar dan reka?

Watak - Nawar, Zemin dan isteri Zemin, Smida.......

Sebuah kereta Mercedes masuk ke kawasan rumah Zemin. Keluarlah seorang rupawan bernama Nawar segak dan bergaya. Dia terus ke hadapan daun pintu utama. Menekan loceng.... Pintu dibuka oleh seseorang. Hati wanita gersang itu tenang... menghembuskan nafas lega... Abang datang..... Ya, abang datang..... dah lama dah bang.... Kenapa??? Apa yang dah lama tu.... Ida gersang..... Rindu... dikala perkataan rindu itu disebut... Smida terus mendapat "abang"nya... Erat.... manja.... kudus jiwa.... ransang teransang segala urat-urat rasa... bergetaran jiwa......

Abang lagi rindu sayang... Tangan Nawar mendakap genggam tubuh Smida... Nawar teransang keras nafsunya... Adiknya menjadi keras....

Siapa tu ida? Seorang lelaki bersuara dari arah belakang.... Zemin pergi menjenguk... dan melihat dakap erat antara dua insan... patutlah dia tak bersuara.... Seraya Nawar sedar Zemin muncul... Oh! Zemin... Abang datang... Zemin sihat... Sihat bang... dakapan tadi terlerai seketika... Ida tersipu malu terus sahaja ke belakang. Zemin terus mendapatkan Nawar... dan menghulurkan tangan.....Mereka bersalaman... Penat sikit hari ni Zemin... Bang kena banyak rehat... Ha! Itulah.... Memang nak kena rehat ni...

Tapi pelik pula.... Kenapa? Abang tak call dulu macam biasa... Alah! tak sempat... Busy sangat tadi... OK lah bang.... Zemin semakin rapat kepada Nawar.... Bang duduk dulu...

Terus saja mereka ke Sofa... Nawar berjalan di hadapan. Zemin mengekorinya... Dalam geram, Zemin terus merangkul Nawar... Bang...... Nawar memegang kedua lengannya... Eh! Apa ni...???? Zemin terus saha menggigit tengok Nawar.... seperti drakula mmenghisap darah... Aduiii... Jerit manja sang Nawar....Terus sahaja dia menyusupkan tangan....lalu tersentuhlah si adik Zemin... Abang!!!!! Mereka terus berketawaan dan bermanjaan........

Aku bukannya memfitnah... Aku bukan mereka cerita. Memang benar apa yang tertulis di akhbar tentang siapakah manusia bertalam muka seperti Nawar itu. Berjenuhan Badrul cuba menerangkan Khairy. Khairy masih lagi enggan percaya... Sorrylah Badrul. Aku ni lain sikit. Selagi tak nampak dek mata kepala aku... Sorrylah... Aku takkan percaya... kau ceritalah macam mana pun......

Kini giliran buat Smida... Katil telah pun disiapkan... Nawar sedang mandi di bilik air. Smida sedang memekapkan dirnya di hadapan cermin.... tiba-tiba... bagai halusinasi... Smida melihat wajah aneh di dalam cerminan. Wajahnya diihat amat buruk sekali... Tiba-tiba wajahnya bertukar jadi wajah Shaziza... kak Ziza...Nawar keluar daripada bilik air. Dia pun terpandang cermin itu.... dan melihat... Eh! Ziza... Buat apa di sini... Nawar tergamam. Wanita di hadapan cermin itu menoleh melihat Nawar... Nawar terus menjeri.... Arrrghhhhhhhh.... harum.... sundal... malam.... pontianak.....

Terpampang di dada akhbar..... NAWAR DITANGKAP KHALWAT..... Smida malu-malu dan menangis terisak-isak di Mahkamah Syariah memegang tengan suaminya, Zemin... Nawar dan Smida akan didakwa....

Khairy menepuk bahu Badrul... Eh! Ni ada berita panas kat surat khabar hari ni... Kenapa? Apa yang panas.... Ni Nawar ditangkap khalwat... Abis tu... kau percaya ker... kan diorang suka reka cerita... Badrul menegaskan kembali.... Eh! Tapi dulu kau yang berapi cerita yang Nawar ni adalah masalah seks maniac... Aku memang cerita.. tapi kau yang tak nak percaya..... tapi... ni dah keluar paper ni.... hahahahaha... Badrul gelak... kau percaya paper ker?........ Khairy tunduk senyap....

Siapakah yang telah mengkhianati UMNO - Mari kita lihat wajah mereka!

ASAS DAN TUJUAN
UMNO adalah sebuah parti politik yang berjuang mendukung cita-cita kebangsaan Melayu demi mengekalkan maruh dan martabat bangsa, agama dan negara.
3.1 Mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan negara.
3.2 Mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri-negeri dan Raja Berpelembagaan.
3.3 Menegak, mempertahan dan mengembangkan Islam, agama rasmi negara serta menghormati prinsip kebebasan beragama.
3.4 Mempertahankan kedaulatan rakyat dan keadilan sosial dengan mengamalkan Sistem Pemerintahan Demokrasi Berparlimen serta memajukan ekonomi rakyat Melayu dan Bumiputera khasnya dan rakyat Malaysia amnya.
3.5 Menjamin kedudukan Bahasa Kebangsaan (Bahasa Melayu) sebagai bahasa rasmi yang tunggal dan Kebudayaan Kebangsaan yang berteraskan Kebudayaan Melayu.
3.6 Mewujudkan kerjasama antara kaum bagi melahirkan satu bangsa Malaysia yang kuat dan bersatu berasaskan kepada hak-hak Asasi Manusia dan Hak-Hak Istimewa Orang Melayu dan Bumiputera.

Kami tertarik dengan Fasal 3.4 di mana Tugas UMNO ialah MEMPERTAHANKAN KEDAULATAN RAKYAT. Hahahhahaa.. Bukankah dahulu Pak Nuar ada membangkitkan isu Kedaulatan Rakyat... ish ish ish... rupa-rupanya itu adalah sebahagian daripada perjuangan asas UMNO....

Memanglah UMNO memperjuangkan dan mempertahankan kedaulatan Rakyat dan keadilan Sosial. Selama 50 tahun, itulah tugas UMNO... Cuma yang pasti; PAS dan PKR baru nak belajar untuk mempertahankan kedaulatan rakyat dan keadilan sosial. Dan caranya ialah MENGAMALKAN SISTEM DEMOKRASI BERPARLIMEN. Dan cuba lihat lagi usaha UMNO nak memajukan ekonomi Bumiputra khasnya... dan amnya membangunkan ekonomi semua rakyat Malaysia.

Dan lihat Fasal 3.6, UMNO berjuang untuk mewujudkan kerjasama antara kaum bagi melahirkan satu BANGSA MALAYSIA yang kuat dan bersatu.

Jika dilihat kepada Tujuan-tujuan Asas UMNO ditubuhkan adalah sangat jelas perjuangan dan halatujunya. Namun begitu setelah sekian lama menjadi pemerintah, hal itu juga telah menjadikan banyak pemimpinnnya sedikit demi sedikit lupa daratan dan terlahirlah sikap bangga diri, angkuh dan sombong.

Sebenarnya terjadi sedemikian bukan kerna mereka parti UMNO. Terjadi kerana budaya yang wujud kepada golongan yang memerintah. Begitu juga kepada pemmpin PR kini. Dulu sebelum jadi kerajaan baik dan peramah. Setelah bergelar Wakil Rakyat, sikap tamak pun menghaloba jiwa.... Lalu berulanglah episod-episod yang sama.

Justeru, inilah yang mesti kita pelajari. Menahan nafsu daripada nak jadi kaya. Nak bermewah-mewah. Kerana bermewah-mewahan akan menjadikan orang itu bermegah-megahan. Rakyat tak suka begitu. Rakyat bukan sahaja mahu pemimpin yang baik budinya malah yang penting sekali pemimpin itu mestilah berjiwa rakyat. Merakyat dan dirakyati. Pemimpin UMNO mesti ubah sikap. Rakyatkan diri anda. Temui rakyat. Bersentuhan dan bemesraan dengan mereka. Bantu mereka yang susah. Taburkanlah budi dan siramilah bakti.

Nescaya, rakyat akan kembali menyanyangi UMNO. Nescaya, UMNO akan kembali disukai oleh rakyat. Tak kiralah apa bangsa mereka dan apakah agama mereka. Pemimpin UMNO mesti belajar menjadi pemimpin rakyat. Asal dia dari Rakyat. Dipilih menjadi Wakil Rakyat dan membina sebuah kerajaan Rakyat. Prinsip demokrasi tulin sebegini jika menjadi amalan dan pegangan para pemimpin UMNO, pasti nanti kesinambungan kepimpinan akan lebih teratur dan seterusnya menjamin keutuhan ummah. Wawasan yang digariskan galak dilaksanakan. Demi negara yang tercinta ini.

Aku tetap bencikan UMNO.......

.....sebab aku kenal mana intan mana kaca. Demikianlah luahan anak muda pada hari ini. Ya, suatu masa dahulu kebanyak bapa "anak muda" pada hari ini itu bapanya adalah ahli, pemimipin malah mungkin pejuang UMNO. Kerana bapanya lahir sekitar sepuluh tahun sebelum merdeka dan bila sudah menjadi anak muda sekitar tahun 70an, bapanya itu kagum degan semangat anak muda pada masa itu seperti perjuangan Tun Dr. Mahathir melalui karangannya The Malay Dilemma.

"Benci UMNO" dan itulah stigmanya. Dan stigma sedemikian digunapakai oleh musuh siasah UMNO sepetri DAP, PKR dan PAS sebagai Kenyataan Tesis untuk memulakan Sidang Ceramah. Stigma itu akhirnya dijadikan sebagai buah untuk dilekatkan di dalam hati dan seterusnya diterjemahkan melalui undi.

Sudah pasti hujah bicara mahupun telah didatangkan dengaan fakta pragmatis tidak dapat meluruhkan Buah atau Stigma Benci UMNO di dalam hatinya.

Contohnya, fakta pragmatis seperti berikut. Bapanya seorang pegawai kerajaan dan kerajaan itu sudah pastilah diterajui BN/UMNO. Dan dia anak generasi 80an diwaktu Malaysia Makmur, telah belajar di Universiti yang ditubuhkan oleh kerajaan pada masa itu berserta pelbagai lagi faedah dan kemudahan pembelajaran. Beliau juga hidup dalam negara yang mana fasiliti kehidupan adalah baik dengan kemudahan elektrik, air dan sistem pengankutan dan jalanraya yang elok. Namun kesemua faktor itu dan jasa Parti BN/UMNO yang memimpin kerajaan itu dipisahkan.

Lalu dia merasakan bahawa itu semua (maksudnya, pembangunan) yang dinikmatinya dan perjuangan politik BN/UMNO adalah dua yang berbeza. Berikutan krisis politik 1998 yang mendorong kepada gagasan politik baru menyebabkan dia dighairahkan dengan kumpulan siasah alternatif seperti PKR atau PAS.

Jiwa anak muda senantiasa rebel. Dan "jiwa rebel" itu senantiasa memujuk hati mereka untuk bersama pihak alternatif.

PAS lah lebih baik kata mereka. PAS memperjuangkan Islam dan Islam menjadi dasar PAS. Sedangkan PAS itu sendiri berdaftar di bawah ROS dan secara langsung PAS itupun sebaghagian daripada Sistem Perlembagaan Persekutuan yang mereka katakan sekular itu. Sekular jugakkah PAS? PAS juga mendaftar sebagai salah satu parti siasah di bawah Suruhanjaya Pilihanraya yang mana negara ini berkiblatkan Sistem Kerajaan Westminster berasaskan Raja Berperlembagaan dan Demokrasi Berparlimen. Sekular jugakkah PAS?

Kesimpulannya, menjadi Islam negara itu bukanlah kerana dia mencontohi Sistem Westminster atau tidak. Sistem Kerajaan Westminster adalah sistem kerajaan yang berasaskan demokrasi berparlimen seperti yang diamalkan oleh Kerajaan UK. Namun elemen Constitutional Monarch diserap masuk kepada jalinan sistem bersepadu di Malaysia telah meletakkan Yang DiPertuan Agong dan Majlis Raja-raja sebagai elemen penting dalam set Perlembagaan Persekutuan kita pada hari ini. Ini jelas kerana elemen itu antaranya, menyebabkan tertegaknya Artikel 3 yang mengaskan Islam sebagai Agama Rasmi.

Sejarah telah merakamkan bahawa kepimpinan utama UMNO antara pihak terpenting merangka bersama Perlembagan Persekutuan yang menjadi pandu perjalanan negara Malaysia hari ini.

Dan dia yang membenci UMNO adakah turut membenci asas kewujudan Malaysia pada hari ini di mana dia juga adalah warganya.

Sekiranya dia memiliki pandangan siasah yang berbeza dia boleh sahaja tidak memangkah UMNO dalam pilihanraya kerana calon yang diutarakan UMNO bukan calon yang baik. Namun membenci UMNO bolehlah dikiaskan dia juga membenci keseluruhan sistem termasuklah parti PKR dan PAS yang menjadi sebahgian daripada sistem yang sama.

Rabu, 2 September 2009

UMNO perlukan pemikiran muda seperti Blogger Faizal

Kami menjenguk ke blog beliau - Malaysia Bangkit Menetang Kezaliman(sila klik). Bagus penulisannya. Namun masih banyak lagi yang beliau mesti pelajari. Dengan hanya memetik KMM dan memuja Ibrahim Yaakob masih belum mencukupi untuk merungkai sejarah KMM. Ini kerana Faizal harus menjejaki Ibrahim Yaakob yang lari ke Indonesia. Kenapa dan Mengapa? Perjuangan bukan sahaja mesti ada titik mula malah ianya juga mesti adalah kisah akhirnya. Perjuangan yang ditinggalkan tanpa tali adalah suatu yang perlu diteladani degan cukup mendalam apakah ianya perjuangan atau apa dia?

Seterusnya, beliau mengupas PKMM, API dan AWAS. Bila menyebut PKMM selain nama-nama besar yang biasa didengari beliau juga mesti kenal penulis buku Anak Merdeka. Masih hidup lagi insan tua ini di ceruk bandaraya Ipoh. Dengannya pasti maklumat sejati dapat diperolehi dan bukannya maklumat buku atau pihak ketiga. Begitu juga bila dia bicara API dan AWAS, beliau mesti tahu insan bernama Abdul Rahman Rahim atau Kamaluddin Nasution yag nak dibuang ke Digul (Irian Jaya) oleh Belanda kerana bertitle "pemberonak". Dan bila cerita tentang AWAS pula beliau mesti tahu kisah perlarakan bersemangat Wanita Sedar dari Padang Rengas ke Kuala Kangsar sambil menyanyikan Lagu Merdeka Dengan Darah.

Jangan terlalu berfikir bahawa sejarah sedemikian dilupakan oleh semua orang. Jangan selalu berfikir bahawa orang UMNO terlalu kolonial dan hanya menceritakan sejarah perjuagan UMNO sahaja.

Dan jangan cepat teruja berjumpa sejarah sedemikian kerana ianya juga sebahagian daripada lipatan sejarah yang membangunkan bangsa Melayu lewat dijajah Jepun. Ketahuilah bahawasanya majoriti Orang Melayu BARU tahu bahawa mereka di bawah penjajahan ketika Jepun menjajah Tanah Melayu. Kerana sebelum Jepun datang, Orang Melayu tak rasakan bahawa mereka sebenarnya dijajah. Ini kerana seperti di 9 Negeri beraja dan bersultan mereka merasakan bahawa Sultan atau Raja adalah ketua dan British hanya tolong membantu untuk memodenkan sistem pemerintahan sahaja. Dan juga ramai Orang Melayu menjawat jawatan dalam Kerajaan termasuk ada yang menjadi Menteri Besar seperti di Johor.

Cuma selepas ramai Ulama yang pulang daripada Mesir dan meneladani perjuangan dakwah Ikhwanul Muslimin menetang British di Mesir dan Palestina, baharulah mereka sedar bahawa British juga secara sebenarnya adalah Penjajah di Tanah Melayu. Ini berikutan pemikiran Jamaluddin Al Afghani dan Muhammad Abduh telah dipelajari dan menjadi panduan kepada mereka untuk dibawa pulang.

Lalu lahirlah pejuang seperti Sheikh Tahir Jalaluddin dll. Maka mereka yang ke Mesir dan Mekah itu membawa pulang pemikiran baru dan menyerapkannya di bumi Tanah Melayu lalu lahirlah parti-parti siasah seperti yang tercatat dalam sejarah kita.

Kisah Sebenarnya - Osman dan Jamaluddin adalah Wira yang menumbangkan Kerajaan Pakatan Rakyat

Dan tiada siapa yang boleh mengangkat dada dan mengatakan dialah itu dan ini atau dia telah buat itu dan ini. Itu bohong namanya!

Jamaluddin dan Osman datang bersama ihsan dan kejujuran. Tiada apa jua dorongan melainkan hati kedua mereka telah dibuka Allah SWT untuk membina wawasan baru Negeri Perak daripada kekejaman rejim komunis DAP+Pakatan. Mereka telah keluar sebagai Wira begitu jugalah tindak tanduk Hee Yit Foong yang juga menjadi Wira Bersama.

Namun yang menyedihkan....... ada insan keparat yang membuat cerita dongeng maha melampau kepada orang-orang yang naif mengatakan bahawa ... kerana Dialah... Dialah yang buat itu dan ini..... Dialah penyebab kepada kejatuhan Kerajaan PR yang rapuh dan laknat itu... Dia lakukan itu supaya dia boleh dilihat sebagai Wira... Sebagai Panglima kunun.... Hishhhhhh! Usahlah menjual penipuan dan pembohongan untuk keduniaan...

Amat malang sekali kepada mereka yang sudah ditipunya, dibohonginya dan dimanipulasi olehnya... Dialah Sang H.T.

Kami tahu setiap minit dan rentetan.... Kami teladani setiap gerakerja dan perancangan... Sebermulanya kita dengan 28 ADUN... Dicuri seorang oleh Anwar.... hinggalah kita menjadi 31 kembali....

Dan manusia itu TAK TERLIBAT apa-apa pun... Anda boleh tanya kepada kejujuran Jamaluddin dan Osman.... Adakah "sidia itu" telah buat itu dan ini.... Sudah pasti anda akan ketahui kebenarannya... "Dia" hanya pandai menipu... menipu dan menipu.....

Kerana apa yang dia ceritakan menggambar "Kerajaan Ihsan" ini terbina secara tidak baik... Sedangkan hakikatnya... Kerajaan Perak ini wujud secara kesedaran, keinsafan dan kemuliaan.

Kini pula Tugas J/Kuasa Tatatertib/Disiplin Sidang DUN ambil tindakan....

Dengan kuasa yang ada pada komiti ini adalah dengan ini sayugia dinasihatkan kepada saudara sekalian untuk memanggil Siva dan 27 yang lain untuk disoalsiasat dan diberikan tunjuk sebab.

Kepada Siva bolehlah dikenakan hukuman penggantungan sebagai Ahli DUN kerana telah melanggar peruntukan UUT Kerajaan Negeri Perak dan Peraturan Tetap Dewan kerana mengeluarkan Surat Haram dan mengadakan Sidang Haram....

Nizar boleh juga dihukum penggantungan kerana terlibat membentang Usul Haram dalam Sidang Haram dan yang lain-lainnya bolehlah disabitkan dengan hukuman serta amaran kerana menghadiri Sidang Haram.....

Kami tak berapa tahu sangat tentang Seksyen dan Artikel yang bersangkutan tapi dinasihatkan agar yang tertentu buatlah rujukan kepada pakar kita untuk sebarang keterangan lanjut.

Sedih! Kenapa tak ada injunksi untuk menghalang Sidang Haram di hotel itu sekarang?

Rujuk sini http://www.justin.tv/bilikmediaperak .... Mereka yang gila bayang itu mengadakan Sidang Haram! Kenapa ini berlaku... Sedih sungguh.... Banyak media asing rekod perjalanan sidang haram ini.....

Sivakumar sepatutnya sudah ditangkap pihak polis untuk di soal siasat... Kenapa dia tak ditangkap? Mungkin kerana tiada laporan polis dibuat terhadap Surat Haramnya.... Sedih sungguh....

Bagaimanapun sekiranya mereka pilih untuk tak buat laporan polis pun tak apa... Gunakanlah Jawatankuasa Disiplin Sidang DUN untuk ambil tindakan terhadap Siva.... Ini pun tidak tidak dilakukan.....

Lakukanlah sesuatu dengan lebih bijak.... Kalau sesat jalan kembalilah ke pangkal jalan.... Belajarlah cara mentadbir dan menguruskan negeri ini... Ini harapan rakyat seluruhnya...

Kita tak boleh GESA (sebagaimana Khairy menggesa) atau MEMINTA (seperti R. Ganesan) pihak Polis melakukan siasatan sebegitu sahaja tanpa ada Laporan Polis Bertulis berserta dilampirkan Surat Haramnya.... Dan Amaran Mulut seorang MB dalam kenyataan akhbar juga tak boleh "Move" kepada Suatu Siasatan.... MESTI ADA LAPORAN POLIS.. Bukan begitukah prosedurnya????? Betul tak Abg Polis?

Tuah Manusia nampak Di Ladang Palembang

Wah! Tahniah diucapkan. Syabas kepadanya kerana telah dipilih sebagai Pengarah Syarikat di Ladang Palembang. Apakah itu Ladang Palembang? Ladang milik Perak SADC yang paling besar dan luas. Luasnya kata mereka lebih kurang 34 ribu ekar. Wow! luas tu... Agaknya berapakah turn overnya sebulan... ????? Mesti boleh cecah juta... Wow! Bestnya kalau dilantik menjadi Pengarah Syarikat di sana yer...

Siapakah yang dilantik itu? Dengar cerita Hamdan Taha akan dilantik..... Wah! Syabas Hamdan. Syabas dan tahniah. Tapi.... tidakkah nanti akan kecoh? Kenapa pula nak kecoh? Ya, lah. Takkan tak ada pemimpin UMNO lain yang akan mempersoalkan perlantikannya? Tak tahulah.... kenapa mereka nak mempersoalkan pula? Ya lah... Dengar cerita masih ada lagi YB kita yang tengah laih... Nak jamu orang buka puasa. Duit raya... macam-macam lagilah; dana nak pakai untuk jaga rakyat. Tapi fulus.... Aduh! Sakitnya..... Eh! kejap yer? Siapa lagi tu yang akan dilantik? Hmmmm... Cuba pergi tanya kat MB kita. Mungkin dia tahu kot... Ah! lantaklah...

Tapi... kenapa Hamdan Taha... dah tak ada ker pemimpin UMNO senior yang layak? Macam tak percaya pulak... Ya, lah Ladang tu besar... Aset besar... Mestilah orang yang lebih senior harus jadi Pengarah Syarikatnya..... Tak tahulah labu... Susah nak cakap.... Ditegur nanti salah... Tak ditegur pun salah jugak... Kalau dah deme pikior lagu tu... Biak pi lah... esok nanti gado-gado... Depa jugak yang pening... Buat pa kita nak sebok-sebok...

Kita tulis jer mana yang kita larat... Kiranya pesan tu dah disampaikan... Terpulanglah kat diorang nak ambil pusing atau tidak... Yang penting kita ni bukannya pengampu tanah, balak dan pasir.... Kuari apatah lagi la.. Sebab kita tahu camna nak cari rezeki kita... Tak cayer? Ader ker kita masuk permohonan... Tak sior pun... Berblogging ni pun pakai duit kita sendiri... Suka hati kitalah nak tulis apakan... Adios....

Yang penting kita ni bukannya penulis upahan. Kita tulis kerana kita rasa kita mesti tulis. Demi sebuah perjuangan untuk anak cucu kita nanti.....

Selasa, 1 September 2009

Tanganilah konflik politik dengan cara berhemah dan bijaksana serta ikutilah prosedur undang-undang

Sebagai kerajaan yang demokrasi serta bertamaddun kita juga mestilah bertindak secara orang bijak dan bertamaddun.

Besok "dikatakan" pihak Pembangkang akan hadir "membikin kekecohan" di sekitar kawasan yang berdekatan SUK. Justeru, laporkanlah hal ini kepada pihak berkuasa agar pihak PDRM dapat mengambil tindakan berasaskan undang-undang.

Kita sebagai rakyat yang harmonis tak usahlah berlarak tak tentu fasal ataupun berkumpul secara riak nak menunjukkan kekuatan yang tiada faedahnya. Hal-hal sebegini tiada usah dibikin ketegangan sedangkan kita ada pasukan keselamatan yang lebih bijak dan cekap mengawal apajua bentuk rusuhan dan demonstrasi.

Kita mesti yakin kepada kuasa yang ada pada pihak PDRM untuk memastikan agar keselamatan terkawal.

Kebijakan sebeginilah yang ingin dilihat dan disantuni oleh rakyat jelata. Kerana sekiranya kita hemat dan berhemah serta yakin kepada pertolongan Allah. Kebenaran akan senantiasa memihak kepada kita.

Kita pasti mesti punya keyakinan yang tinggi serta mematuhi Rule Of Law. Kerana api tak akan dapat memadamkan api yang marak menyala.

Command And Control! Without control, you cannot Command...

Perak memiliki 24 bahagian UMNO. Bermakna kini adanya 24 Ketua Bahagian UMNO. Masing-masing adalah warlord di jajahan yang mereka ketuai. Di Gerik, Ketua Bahagian UMNO telah secara defactonya menyerahkan keketuaan kepada Timbalannya. Dato Seri DiRaja Tajol Rosli Ghazali telah berpegang kepada janjinya untuk berehat dalam politik Perak masakini. Kini YB Che Lah yang juga Setpol TPM memimpin bahagian yang pernah datang 4 org MB dari sana.

Bahagian Sg Siput berlakunya tugs of war antara Ketua Bahagian sekarang Dato Zul dan mantannya Dato Pakeh Adam. Senario yang sama juga berlaku di Bahagian Beruas di mana suasana di kedua kawasan ini adalah sama. Ketua Bahagian bukannya ADUN atau ADUN adalah bekas Ketua Bahagian. Manakala Taiping, Kampar dan Gopeng berkongsi situasi kerana Ketua Bahagian bukan juga ADUN.

Dalam 7 orang EXCO hanya Dato' Dr Zambry, Dato Ramly Zahari dan Dato' Shaarani sahaja yang merupakan Ketua Bahagian.

Kawasan yang diwakili Don Politik pula ialah Bagan Datoh iaitu Naib Pengerusi UMNO merangkap Menteri Pertahanan, Tambun iaitu Bendahari/MT merangkap Menteri Kewangan II dan Padang Rengas iaitu Menteri JPM. Selain itu Bahagian yang diketuai Singa Politik ialah Pasir Salak. Bahagian Larut pula berlakunya Street Fighting antara dua Don.

Untuk memimpin UMNO Perak, kebijaksanaan amat perlu. Control mestilah diperolehi terlebih dahulu sebelum Command dapat diberikan. Without Control, You Cannot Command.

Justeru sikap hemah dan toleransi serta kebijaksanaan berpolitik amat perlu. Di sinilah pengagihan kek dan makanan ruji perlu disusun atur dengan bijak agar kesemua pihak mendapat apa yang mereka patut miliki. Memang sukar menjadi Orang No.1 dalam UMNO Perak. Hanya garam yang masin sahaja boleh membantu lidah menuturi kalimah politik yang bernas dan jitu. Jadi, dimanakah adanya garam yang masin itu. Sudah pastilah ada ditangan penjual garam yang masin.

Ahli UMNO Perak, UMNO Bahagian dan PRU13

Daripada 24 bahagian UMNO, ada 3 bahagian yang tidak mempunyai gelanggang. Ipoh Barat, Ipoh Timur dan Batu Gajah.

Jadi kemanakah ahli dan jentera politik di TIGA Bahagian itu wajar dimanafaatkan. Ketahuilah bahawa bilangan ahli UMNO Perak adalah xxx. Dan sekiranya semua ahli UMNO ini mengundi BN sahaja, UMNO masih belum lagi memenangi kawasan tersebut. Kerana itulah sokongan pihak ketiga seperti NGO dan Gerakan Bawah Tanah amat diperlukan untuk memastikan undi Melayu teguh kepada UMNO.

UMNO kini bertanding 34 DUN. Ada empat lagi DUN majoriti Melayu, kini 3 ditandingi MIC dan satu ditandingi Gerakan PERLU diambil semula oleh UMNO jika mahukan BN memenangi kawasan tersebut. Ini berdasarkan sikap pengundi Bukan Melayu yang masih enggan mengundi BN kerana mereka telah dipropagandakan Anti UMNO. Pengundi Bukan Melayu tersebut lebih dekat dengan saranan dan arahan DAP. Ini kerana dalam setengah hal, DAP memainkan isu perkauman dan keagamaan yang melampaui batasan. Isu perkauman dan keagamaan itu menjadi dorongan politik kepada Bukan melayu tersebut mendengar arahan DAP untuk mengundi dan tidak mengundi.

Dalam tulisan kali ini, maka dinasihati kepada ahli dan jentera UMNO di tiga bahagian yang TIDAK mempunyai gelanggang itu membuat satu keputusan yang bernas dan bijak. Tentang bagaimanakah nak dihalakan undi ahli mereka dan kekuatan jentera mereka ke gelanggang UMNO yang berjiranan. Contohnya, ahli UMNO Batu Gajah dan seluruh jenteranya bolehlah membantu rakanya di Bahagian Gopeng untuk menang dengan lebih bergaya di DUN Sungai Rapat. Begitu juga ahli UMNO Ipoh Barat dan Ipoh Timor boleh juga membantu UMNO Tambun menang dengan lebih jitu di DUN Manjoi dan DUN Hulu Kinta.

Kerana apa? Kerana PAS bekerja sedemikian. PAS Batu Gajah sememangnya bertungkus lumus memenangkan Calon mereka di DUN Sungai Rapat. Bayangkan PAS Gopeng dan PAS Batu Gajah bergabung tenanga mereka di satu kawasan DUN Sungai Rapat. Di samping itu, mereka juga mendapat sokongan padu PKR dan DAP.

Demikianlah juga halnya di DUN Manjoi. PAS Ipoh Barat dan Ipoh Timur sama-sama turun gelanggang memenangkan calon mereka di DUN Manjoi. Manakala PKR Ipoh Barat dan Ipoh Timur membantu PKR Tambun bagi memenangkan calon mereka di DUN Hulu Kinta. Kerana apa? Kerana Parlimen Ipoh Barat, Ipoh Timur dan Batu gajah bagaikan sudah ada pemenangnya iaitu DAP. Tanpa kempen dan tanpa jentera, letak menyet atau selipar sekalipun, asalkan bertanding atas tiket DAP, kemenangan mereka bagai sudah dicop.